آقايان لطفا شنونده خوبي باشيد

يکي از نيازهاي بسيار بسيار مهم زنان نياز به گفت وگو، صحبت کردن و البته شنيده شدن است. هرچقدر مرد به عنوان شوهر بتواند شنونده خوب تري باشدبه زن احساس آرامش بيشتري مي دهد و در نقطه مقابل هرچه مرد از شنيدن و گفت وگو گريزان باشد زن را دچار التهاب و ناامني مي کند. دقت کنيد که در يک زندگي متعادل گفت وگوي اعضاي خانواده خصوصا همسران جايگاه ويژه و محکمي دارد و در يک زندگي متزلزل يا گفت وگوي صميمانه و همدلي وجود ندارد يا اين که ارتباط کلامي، عمدتا به بحث و مشاجره مي انجامد.بنابراين براي شکل گيري يک ارتباط موثر و زندگي متعادل مردان بايد ويژگي هاي يک شنونده خوب را خصوصا در ارتباط با همسر بشناسند و آن را تمرين کنند، ما در اينجا به چند خصوصيت يک شنونده خوب اشاره مي کنيم:
۱ – شنيدن را تمرين کنيد، شنيدن مانند هر مهارت ديگري مانند نقاشي يا رانندگي نياز به تمرين فراوان دارد، به عنوان يک مرد و تکيه گاه زندگي حوصله شنيدن را تقويت کنيد از همسرتان بخواهيد برايتان از آنچه امروز برايش رخ داده تعريف کند، احساسات و عواطف خود را بازگو کند، اصلا به اين فکر نکنيد که مطالب او مهم است يا خير شايد حرف هاي او در مورد خريد يک روسري از نظر شما ارزشمند نباشد، اما مطمئن باشيد آثار و پيامدهاي آن مثبت است، به اين فکر کنيد که اين توجه و شنيدن شما به او آرامش و امنيت رواني مي دهد و در نهايت فضاي زندگي‌تان را آرام مي کند.
۲ – همزمان با شنيدن کاري نکنيد، تمام توجهتان را معطوف صحبت هاي همسرتان کنيد اگرچه ممکن است بتوانيد همزمان تلويزيون تماشا کنيد يا صفحات روزنامه را ورق بزنيد اما هرگز چنين نکنيد، به صورت همسرتان نگاه کنيد و به او اطمينان دهيد با رغبت و توجه به او گوش مي کنيد و حواستان جاي ديگري نيست.
۳ – کلام او را قطع نکنيد، حوصله به خرج دهيد، قطع کردن کلام ديگري معناي خوبي نمي دهد پيام پريدن در کلام ديگري اين است که حرف شما تکراري است، خسته شده ام، قبول ندارم، اشتباه مي کنيد و… در بيان حالات و رفتار امام رضا(ع) نوشته اند که هرگز حضرت کلام کسي را قطع نمي کردند، هرچه شنونده صبورتري باشيد، محبوب تر مي شويد.
۴ – مخالفت صريح و سريع نکنيد، اگر در لابه لاي صحبت همسرتان، او حرف نادرستي مي  زند فورا با آن مخالفت نکنيد، مخالفت سريع گاهي منجر به لجبازي مي شود، حوصله کنيد و درزماني ديگر در مورد آن صحبت کنيد.

وبسایت آکادمی حورایی