برای تغییرهای مثبت باید به آستانه ی رنج برسید

گفتيم که هر تغيير مثبت، جدي و پايداري به يک اراده و خواستن بسيار قوي و محکم نياز دارد. علت اين که ما براي تغيير رفتارمان، به طور جدي دست به کار نمي شويم يا اين که تصميم ها و برنامه هايمان را نيمه کاره رها مي کنيم اين است که هنوز آن اراده وخواستن قوي و محکم در ما شکل نگرفته است و همانطور که گفتيم تنها راه ايجاد انگيزه هاي قوي و اراده هاي فولادين براي تغيير، بهره بردن از تکنيک لذت و رنج است. بايد ذهن تان از رنج ها و خسارت هاي ناشي از رفتارهاي اشتباه تان پر باشد. اين رنج فراوان، نقطۀ عطف زندگي تمام کساني است که يک باره به خود آمده اند و تغيير کرده اند. مشکل اين جاست که ما غالباً قبل از شکل گيري اين رنج و ايجاد انگيزۀ قوي، شروع به برنامه ريزي مي کنيم و تصميم مي گيريم که آن را عملي کنيم. يکي از مهم ترين مثال ها براي باز کردن اين مطلب، داستان تلاش براي کاهش وزن است. عمدۀ  کساني که چاق هستند و افزايش وزن دارند بارها و بارها تصميم گرفته اند که با رعايت يک رژيم غذايي و يا انجام حرکات و فعاليت هاي ورزشي وزن خود را کم کنند. اما يا پيوسته اين تصميم را به تعويق انداخته اند و يا اين که پس از مدتي آن را رها کرده اند. در واقع اين افراد قبل از آن که انگيزۀ تغييرشان به اوج برسد شروع به اجراي برنامه هاي کاهش وزن کرده اند. در حالي که تا اين افراد به آستانۀ رنج نرسند اتفاق چشمگير مثبتي رخ نمي دهد. بايد اطمينان داشت که اگر کسي رژيم غذايي اش را رعايت نمي کند و به آن پايبند نيست به اين خاطر است که هنوز از اضافه وزنش به ستوه نيامده است. براي هر تغييري ما بايد کوشش کنيم که به هر شکلي ( ذهني و رفتاري) به آستانۀ رنجي برسيم که لازمۀ يک تغيير و تحول جدي و پايدار است؛ به عنوان نمونه اگر شما فردي هستيد که مبتلا به چاقي است مي توانيد براي رسيدن به اين آستانۀ رنج چنين رفتار کنيد:

۱) پيوسته در طول روز به بيماري هاي ناشي از اضافه وزن و چاقي بينديشيد،  به مشکلات زانو، کمر، چربي خون، کبد چرب، سکته هاي قلبي و حتي به مرگ فکر کنيد. سري به بيمارستان ها بزنيد، با پزشکان صحبت کنيد و درباره عوارض ويرانگر چاقي بخوانيد.

۲) هرچند روز يک بار به فروشگاه هاي لباس برويد، خواهيد ديد که بسياري از لباس هايي که مورد علاقه تان است سايز شما نيست ، آن ها را پرو کنيد تا حس بدي داشته باشيد.

۳) به جاي اين که لباس هاي گشادي بپوشيد تا اضافه وزن تان را پنهان کند اتفاقاً  سعي کنيد هر طور هست لباس هاي قديمي تان را بپوشيد. آن ها را به تن کنيد تا نتوانيد درست و حسابي تحرک داشته باشيد.

۴) با همان لباس ها به ميهماني برويد تا ديگران متوجه چاقي شما بشوند و به شما مستقيم يا با کنايه بگويند که چقدر بدهيکل شده ايد.

۵) با دوستان خوش اندامتان به استخر برويد در اين شرايط اضافه وزن تان که با ترفندهاي خود پنهان کرده بوديد آشکار مي شود.

۶) سعي کنيد با جمعي ورزش و فعاليت کنيد،  از پله ها بالا برويد و … خواهيد ديد که چگونه مثل افراد سالمند نفس نفس مي زنيد و به هِن و هِن مي افتيد. البته در نقطۀ مقابل بايد مراقب باشيد از هر شرايطي که برايتان خوردن را لذت بخش مي کند نيز فاصله بگيريد. مثلاً تا حد امکان خودتان براي خريد به فروشگاه ها نرويد،  از خريدن تنقلات و آنچه صرفاً به دليل خوشمزگي خورده مي شود اجتناب و سعي کنيد چندان غذايتان را خوشمزه نسازيد. دقت کنيد که اين ها صرفاً يک مثال براي تغيير وزن بود. شما بايد دقيقاً همين کار يعني تکنيک رسيدن به آستانۀ رنج را براي هر تغيير رفتاري که مدنظرتان است انجام دهيد. خواهيد ديد که انگيزه تان را براي تحول و اراده تان را براي تغيير بسيار بالا مي برد.

وبسایت آکادمی حورایی