چگونه شوهرم را به حرف زدن تشویق کنم؟

مرجان اصرار به طلاق داشت و کسی نمی‎توانست او را از تصمیمی که گرفته بود منصرف سازد. چند روزی می‎گذشت که چمدانش را بسته و به خانه‎ی پدرش آمده بود. هرچه پدرش او را به ادامه دادن زندگی نصیحت وتشویق می‎کرد بی‎فایده بود. همین دیشب با لحن تندتری به دخترش گفته بود: خوب آخه چه مرگته؟! هی میگی طلاق، طلاق، چیه؟ میثم معتاده؟ عملیه؟ خیانت کرده؟ با زن‎های دیگه ارتباط داره؟ خسیسه؟ خرجی نمیده؟ رفیق‎بازه؟ اهل دروغ و کلکه؟! خوب اهل هیچ کدوم اینا که نیست پس بشین زندگیت و بکن. خوشی زده زیر دلت. مردم شوهرشون هزار عیب و ایراد دارن، تحمل می‎کنن و زندگی‎شون رو می‎کنن، تو یه همچین شوهر خوبی داری که باید آرزوت باشه و از سرتم هم زیادیه، ولی حالا پایت رو کردی توی یک کفش که می‎خوای طلاق بگیری!

مرجان که انگار این حرف‎ها را بارها و بارها شنیده بود بلافاصله پاسخ داد: «چرا فکر می‎کنید زندگی همه‎اش این حرفاست؟ تا میای با هر کی حرف بزنی‎ و درددل کنی همین رو میگه که شوهرت مگه مشروب می‎خوره؟ مگه خیانت کرده؟ مگه قمارباز و رفیق‎بازه؟ باباجان میثم حرف نمی‎زنه می‎فهمی، حرف نمی‎زنه!!! من دارم با کسی زندگی می‎کنم که لام تا کام حرف نمی‎زنه، دارم خفه می‎شوم! وقتی از سرکار میاد به زحمت پنج تا کلمه از دهنش بیرون میاد، منم آدمم، دوست دارم حرف بزنم، بشنوم، صحبت کنم، پدرش با لحن تندتری توی حرفش پرید و گفت: «اصلاً گیریم که همین‎طور باشه، اصلاً گیریم که میثم کم‎حرفه، آخه این دلیلی برای طلاق میشه، دخترجون، بشین زندگیت رو بکن!»

مرجان که طاقتش تمام شده بود، صدایش را بلند کرد و گفت: «بابا شما چیزی نمی‎دونید، من یک زنم، زن دوست داره که با همسرش حرف بزنه و همسرش برای او حرف بزنه، من دارم توی این زندگی خفه میشم و گفتم تصمیمم رو گرفتم دیگه زندگی نمی‎کنم!!!»

واقعیت این است که یکی از نیازها و بایدهای ارتباط، گفتگو، تعامل و صحبت کردن است. روشن است که این مهم در زنان اهمیت بیشتری دارد. در واقع یک زن با گفتگو کردن با همسرش احساس ارزشمندی می‎کند و احساسش این است که او مورد توجه همسرش قرار گرفته است. زن با گفتگو التهاب‎های درونی خود را بیرون می‎ریزد و به آرامش می‎رسد. مردان کم‎حرف معمولاً زن را دچار پریشانی و آشفتگی می‎کنند و برداشت زن از این رفتار این است که مورد توجه نیست و برای همسرش ارزشی ندارد و این برایش سخت ناراحت‎کننده است. اما باید توجه داشت که اگر شما به عنوان یک زن مشغول مطالعه‎ی این مقاله هستید، نباید همه چیز را به گردن او بیاندازید. اگر شوهر شما نیز کم‎حرف است بیش از آنکه او را زیرسؤال قرار دهید باید از خود بپرسید آیا من عامل کم‎حرفی او نیستم و اساساً چگونه باید صحبت کنم که شوهرم به صحبت کردن، گفتگو و تعامل، تشویق و ترغیب شود. ما برای این مطلب چند پیشنهاد به شما داریم:

۱)مؤاخذه، سرزنش و انتقاد نکنید؛

سکوت در بسیاری از مردان در واقع یک سپر دفاعی است. مردانی که هنگام گفتگو مورد انتقاد و مؤاخذه قرار می‎گیرند و گفتگویشان به جدل و ناراحتی منجر می‎شود تصمیم می‎گیرند سکوت کنند تا از این جهت خطری متوجه آنها نشود. مرد احساس می‎کند با حرف نزدن تنها یک انتقاد به او وارد می‎شود و آن هم این است که چرا حرف نمی‎زنی، اما وقتی صحبت کند ممکن است زن در لابه‎لای حرف‎های او مدام انتقاد کند که چرا این کار را کردی و چرا کار دیگر را نکردی. اگر می‎خواهید همسر شما به گفتگو با شما ترغیب و تشویق شود به شدت مراقب باشید که در او احساس امنیت ایجاد کنید. باید احساس کند اگر با شما صحبت کند هرچند حرف‎هایی بزند که چندان منطقی و صحیح نیست از ناحیه‎ی شما مورد سرزنش و انتقاد قرار نمی‎گیرد. حتی اگر تصمیم دارید از رفتارش انتقاد کرده و یا واکنش نشان دهید، هرگز در زمانی که او گفتگو می‎کند این کار را نکنید. موضوع را به زمان دیگری واگذار کنید. مثلاً چند روز بعد، در یک فضای صمیمی، آرام و مهربان در مورد آنچه که گفته است صحبت کنید. معمولاً واکنش‎های صریح و انتقادها و سرزنش‎های فوری مرد را به سکوت وادار می‎کند و سکوت برای او سپر دفاعی می‎شود.

۲)از موضوعات مورد علاقه‎ی او صحبت کنید؛

برای اینکه شوهر کم‎حرف خود را به حرف زدن تشویق و ترغیب کنید ابتدا موضوعاتی را برای گفتگو انتخاب کنید که مورد علاقه، قبول و پسند اوست. حتی ممکن است این موضوع به هیچ عنوان مورد علاقه‎ی شما نباشد. مثلاً اگر شوهر شما به شغل خود خیلی علاقه‎مند است در مورد اشتغال او صحبت کنید. مثلاً اگر به بازی فوتبال و ورزشی خاص علاقه دارد در مورد او سؤال کنید و بپرسید و خود را به آن علاقه‎مند نشان دهید. این روشی بسیار مناسب برای ترغیب به گفتگو کردن است. او به این ترتیب یاد می‎گیرد که با شما حرف بزند، گفتگو کند، پاسخ سؤال‎تان را بدهد و به علاقه‎ای که دارید واکنش مثبت نشان دهد. در نقطه‎ی مقابل به شدت مواظبت کنید که از موضوعات غیرمورد علاقه‎ی او صحبت نکنید. اگر موضوعی مورد علاقه‎ی شماست ولی او چندان به آن علاقه ندارد هرگز نباید برای گفتگو انتخاب شود. خصوصاً مکالمه و گفتگو از آنچه که موردپسند او نیست می‎تواند بیشتر به سکوت و حرف نزدن شوهرتان منجر ‎شود.

۳)انتخاب زمان و مکان مناسب برای گفتگو؛

یک گفتگوکننده‎ی حرفه‎ای که می‎خواهد گفتگو را به نفع خود پیش ببرد و اساساً اصل گفتگو را شکل دهد بسیار باید دقت کند که زمان و مکان مناسبی را انتخاب کند. شما به عنوان یک زن باید تشخیص دهید که بهترین زمان برای گفتگو با شوهرتان چه زمانی است. بهترین موقعیت مکانی را انتخاب کنید. به عنوان نمونه وقتی که مرد از سرکار به خانه می‎آید، هرگز نباید در جلوی در و یا همان دقایق اولیه ورود با او صحبت کنید. حتی همان موضوعاتی که مورد علاقه‎ی اوست که قبلاً به آن اشاره کردیم اینجا نباید مورد گفتگو قرار بگیرد. خصوصاً برای مردان کم‎حرف بسیار مهم است که در هنگام ورود صرفاً پذیرفته شوند. اگر چیزی در دست اوست آن را بگیرید، با هم نوشیدنی بنوشید و تا جایی که می‎توانید صحبت نکنید، صحبت کردن از مشکلاتی که پیش آمده، از دغدغه‎هایی که دارید، از نیازهایی که دارید در این زمان بسیار خطرناک است. دقت کنید زمانی را انتخاب کنید که او خسته نباشد، زمانی را انتخاب کنید که مشغول تماشای برنامه‎ی مورد علاقه‎ی خود نباشد، زمانی را گزینش کنید که او عجله‎ای برای رفتن به محل کار نداشته باشد. انتخاب زمان و مکان مناسب برای گفتگو، به شدت وادار کردن همسرتان به صحبت مؤثر است.

۴)کوتاه سخن بگویید؛

هرچه مدت مکالمه کوتاه‎تر باشد مرد به گفتگو کردن بیشتر واکنش مثبت و علاقه نشان می‎دهد. به او اطمینان خاطر بدهید که می‎خواهید لحظات کوتاه صحبت کنید. این اطمینان خاطر را باید در عمل نشان دهید. اما از آنجا که خانم‎ها علاقه‎ی فراوان به جزئیات و تفسیر مطالب دارند، ممکن است گفتگوهایشان طولانی شود و این موجب خستگی مرد می‎شود. خصوصاً مردی که به گفتگو کردن علاقه‎ای ندارد. مرد دوست دارد که همه چیز خلاصه مطرح شود و شما باید نه تنها کوتاه صحبت کنید بلکه باید بلافاصله به سراغ اصل مطلب بروید. پس از تشریح جزئیات بپرهیزید، گفتگو را کوتاه کنید، از مکالمات طولانی اجتناب کنید. صحبت هرچه کوتاه‎تر باشد، تأثیرگذاری‎تان بیشتر است و علاقه‎مندی او را به گفتگو بیشتر خواهید کرد.

۵)او را تحسین کنید؛

دقت کنید اگر شوهر شما کسی است که با دوستانش ارتباط فراوان و زیاد دارد و در گفتگو با آنها مشکلی نداشته، بلکه علاقه‎مند صحبت با آنهاست، ببینید دوستان او چگونه رفتاری با او دارند، آن را مدلسازی کنید. به عنوان نمونه اگر دوستان شوهرتان او را تحسین و تأیید می‎کنند، شما نیز اینگونه عمل کنید. به حرف‎های او گوش دهید و خصوصاً اگر احساس می‎کنید که برخی کارهایش هرچند کم و جزئی قابل تحسین است حتماً او را تحسین کنید. هرچه مرد از ناحیه‎ی زن بیشتر مورد تحسین قرار گیرد به گفتگو کردن با او بیشتر علاقه‎مند می‎‎شود.

۶) اعلام رضایت کنید؛

اگر شوهرتان هرچند کوتاه صحبت کرد، باید آن را به رو بیاورید و بگویید چقدر احساس شادمانی، دلگرمی و امنیت می‎کنید، بگویید که چقدر از این جهت خوشحال هستید و احساس بهتری دارید. حتی آن روز را به طور ویژه به او محبت کنید. شما در واقع این پیام را به او ارسال می‎کنید که هرچه بیشتر صحبت کند، شما احساس بهتری خواهید داشت و برای او همسری بهتر خواهید بود. این اعلام نظر و شادمانی و دلگرمی و امنیت بسیار می‎تواند در وادار کردن مرد به گفتگو مؤثر واقع شود. در نقطه‎ی مقابل مراقب باشید اگر روزی سکوت کرد و اصلاً چیزی به زبان نیاورد، غر نزنید. از بیان اینکه چرا حرف نمی‎زنی، از مؤاخذه و تحقیر او از این جهت بسیار اجتناب کنید که معمولاً نتیجه‎ی معکوس می‎دهد. هرگز فکر نکنید که با نق زدن و غر زدن به او این پیام را انتقال می‎دهید که چرا حرف نمی‎زنی تا بتوانید او را به حرف زدن ترغیب کنید. بلکه بیشتر او در لاک دفاعی خود فرو می‎رود و کم صحبت‎تر می‎شود.

وبسایت آکادمی حورایی